Zvýšenie cien PZP je pre dopravcov neakceptovateľné
Združenie ČESMAD Slovakia, ktoré združuje takmer 800 slovenských dopravných spoločností ostro kritizuje vládny návrh novely Zákona o poisťovníctve, ktorý by zaviedol 8 % odvod z neživotného poistenia. Poisťovne proklamujú, že táto úprava by skôr či neskôr znamenala, že budú nútené zvýšiť ceny poistiek, aby boli schopné plniť svoje záväzky a nemuseli znížiť úroveň svojich služieb.
Podľa prieskumov združenia medzi svojim členmi však niektoré poisťovne, ktoré sú v rámci trhu PZP dominantné, už rapídne zvyšovali ceny týchto poistiek na budúci rok.
Niektorým slovenským dopravcom tak na poslednú chvíľu boli doručené návrhy zmlúv, v ktorých boli ceny poistiek navýšené o 100 až 300%. „Tento krok poisťovní považujeme za vysoko neférový, pretože dopravcov postavili pred hotovú vec s minimálnou alebo nulovo šancou na zmenu bez toho, aby ich v dostatočnom časovom predstihu upozornili, že dôjde k takejto výraznej zmene. Vnímame to ako neúctu ku svojim klientom, ktorí tvoria výraznú časť ich príjmov. Na jednej strane súhlasíme s bojom poisťovní proti novele zákona a plne ich podporujeme, ale nemôžme akceptovať takýto prudký nárast cien, pretože to výrazne negatívne ovplyvní podnikateľskú činnosť dopravcov, ktorí sú už aj tak v kritickej situácií,“ vysvetľuje prezident združenia ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič.
Nákladné vozidlá spôsobili za rok 2015 iba 3,7% z celkového počtu 13 547 dopravných nehôd, preto je radikálne zvyšovanie cien ich zákonných poistiek neadekvátne a neopodstatnené. Ak dôjde k prijatiu novely a teda aj k plošnému zvýšeniu cien povinného zmluvného poistenia, slovenskí dopravcovia pod hlavičkou združenia sú pripravení k razantným riešeniam:
- Žiadať o liberalizáciu trhu s PZP s možnosťou poistiť sa v zahraničí za nižšie ceny.
- Vytvorenie veľkého poistného kmeňa všetkých dopravných spoločností, ktoré by poistila poisťovňa s najlepšou ponukou.
- Vytvorenie vlastného poisťovacieho subjektu.
Slovenská komerčná cestná doprava so svojimi 100 000 zamestnancami čelí nepriaznivej situácii a takéto vládne kroky ešte viac podkopávajú jej postavenie na európskom trhu. Daňovo-odvodové zaťaženie slovenských dopravných spoločností je druhé najvyššie v Európe a po navýšení sa dostane až na úroveň 60 %, čo ho stavia na druhé miesto v rámci Európy a takto vysoké náklady spôsobujú slovenským dopravcov stratu konkurencieschopnosti k ostatným európskymi dopravcom. Kým v okolitých štátoch dochádza k rozvoju tohto sektoru, na Slovensku sa pre nevyhovujúce podmienky rast zastavil a práve naopak dochádza k zániku spoločností. Súčasná situácia hovorí o približne 20 spoločnostiach, ktoré disponujú flotilou cez 100 vozidiel. Pri tom jedna takáto spoločnosti len na spotrebnej dani odvedie do štátnej kasy okolo 1 500 000 EUR. Zhoršovanie podmienok pre podnikateľov v doprave, ktoré v konečnom dôsledku môže znamenať ich zánik, tak negatívne zasiahne aj štátny rozpočet.
Dopravcovia sa pre štát a po novom aj pre poisťovne stávajú „dojnou kravou“, čo spôsobuje celkové oslabovanie ich ekonomickej sily. Ďalšie zhoršovanie podmienok potom môže viesť až k úplnému rozpadu tohto hospodárskeho sektoru na Slovensku.
Posledná aktualizácia: 03. 02. 2020