Štátne podmienky brzdia rozvoj podnikania v cestnej doprave
Slovenské dopravné spoločnosti sa vplyvom nepriaznivých podmienok vytvorených štátom dostávajú na okraj európskeho trhu cestnej dopravy. Daňovo odvodové zaťaženie dopravcov zo Slovenska brzdí rozvoj podnikania v tomto sektore, ktorý sa dá pozorovať vo všetkých okolitých štátoch. Podľa analýzy spracovanej na žiadosť združenia ČESMAD Slovakia, ktoré zastupuje viac ako 800 dopravných spoločností, sú najhoršie podmienky pre dopravné spoločnosti práve na Slovenku. Po zarátaní všetkých najhlavnejších položiek, ktoré tvoria celkové daňovo odvodové zaťaženie, je dokázané, že zaťaženie jednotlivými daňami a súvisiacimi poplatkami v SR je najvyššie z krajín strednej a východnej Európy. Autormi analýzy sú profesor Ing. Jozef Gnap, PhD. a docent Ing. Vladimír Konečný, PhD. Zo Žilinskej univerzity.
Viacerými nesprávnymi rozhodnutiami štátnych orgánov sa na Slovenskom trhu vytvorili podmienky, ktoré spôsobujú, že dopravné spoločnosti sú v situácií, keď každé navýšenie nákladov na prepravu môže spôsobiť ich zánik a obmedzenie činnosti. „Podnikanie v cestnej doprave je na Slovensku každodenný boj o prežitie. Náklady dopravných spoločností sú na hrane pokrytia, pretože ceny tlačí silná konkurencia z okolitých štátov na úrovne, ktoré si podnikateľ zo Slovenska nemôže dovoliť, pretože by bol stratový,“ vysvetľuje prezident združenia ČESMAD Slovakia Ing. Pavol Jančovič. Výška dane z motorových vozidiel, mýtne poplatky, odvody zamestnávateľa či vysoká cena pohonných hmôt sú položky, ktoré výrazne negatívne zasahujú do života dopravcov a spôsobujú stagnáciu domáceho trhu. V porovnaní s okolitými štátmi ich má Slovensko na najvyšších úrovniach, takže náklady domácej kamiónovej či autobusovej spoločnosti sú ďaleko vyššie ako konkurenčného dopravcu z Poľska, Maďarska či Česka. To spôsobuje aj nepriaznivý pomer slovenských a zahraničných vozidiel využívaných na dovoz či vývoz v rámci Slovenska.
Aby sa zabránilo odlivu slovenských dopravných spoločností do zahraničia alebo ich úplnému zániku, je potrebné v čo najkratšom čase upraviť niektoré z položiek, ktoré bránia rozvoju tohto sektoru na Slovensku. Ak sa má slovenský dopravca udržať v zložitých podmienkach na náročnom európskom trhu, sú potrebné impulzy, ktoré môžeme sledovať aj v iných oblastiach národnej ekonomiky. Práve cestná doprava je jej dôležitou súčasťou a jej problémy tak môžu spôsobiť negatívne javy aj v ďalších sektoroch. „Naším cieľom je štátnym zástupcom dokázať, aký význam majú dopravné spoločnosti pre štátne príjmy a v tejto súvislosti žiadať, vytvorenie lepších podmienok pre ich obchodnú činnosť,“ doplnil prezident združenia.
Aj vzhľadom na príjmy štátnej kasy z dopravy a potrebu podpory konkurencieschopnosti slovenských dopravcov na európskom trhu existuje priestor pre znižovanie sadzieb vybraných druhov daní a poplatkov v SR, s ktorým bude združenie v nasledujúcom období operovať. V rámci filozofie združenia o vytváraní ideálnych podmienok na trhu, budú jeho zástupcovia žiadať, aby došlo aj k týmto zmenám:
- Mýtne poplatky - úpravou nariadenia vlády SR č. 497/2013 chceme dosiahnuť zavedenie systému zliav za každý kilometer od začiatku kalendárneho roka.
- Vysoké daňové zaťaženie - znížiť ročnú sadzbu dane z motor. vozidiel systémom zliav v trojročných obdobiach, kde by platila 55% zľava počas prvých 36 kalendárnych mesiacov, 45 % zľava počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov a 25 % počas ďalších 36 mesiacov.
- Vysoké daňové zaťaženie - úprava systému pri jednotlivých vozidlách, keď samotný ťahač alebo náves nezaradený v súprave by sa mohli zaradiť do najbližšej možnej nižšej ročnej sadzby dane.
- Vysoké daňové zaťaženie - zmena zákona č. 361/2014 Z.z o dani z motorových vozidiel, aby preddavky mohli byť platené z najbližšej nižšej ročnej sadzby dane.
Posledná aktualizácia: 03. 02. 2020