Dopravcovia V4 spoločne proti deformáciám európskeho trhu
Budapeštianske stretnutie vrcholných zástupcov združení dopravných spoločností z krajín Vyšehradskej štvorky, ktoré sa uskutočnilo 21. apríla, prinieslo dohodu zúčastnených na spoločnom postupe v boji proti opatreniam, ktoré narúšajú voľný pohyb tovaru, osôb a služieb na európskom trhu. Za Slovensko sa stretnutia zúčastnili zástupcovia združenia ČESMAD Slovakia, ktoré združuje viac ako 900 dopravných spoločností. Na stretnutí bola pripravená a predstavená oficiálna deklarácia, ktorá hovorí o cieľoch a ďalšom spoločnom postupe združení. Zástupcovia dopravcov týmto spôsobom tiež vyzývajú nemecké, francúzske a rakúske orgány, aby zaviedli okamžité moratórium na uplatňovanie svojich predpisov o minimálnej mzde/vysielaní a zároveň apelujú na Európsku komisiu, aby čo najskôr vydala rozhodnutie v právnom procese, ktorý vedú s Nemeckom a Francúzskom z dôvodu dôsledkov uplatňovania ich vlastných právnych predpisov o minimálnej mzde v sektore cestnej dopravy. Kompletné znenie oficiálneho spoločného vyhlásenia v slovenskom jazyku, pod ktoré sa podpísali zástupcovia českého, poľského, maďarského a slovenského združenia cestných dopravcov:
„My, vedúci predstavitelia najväčších združení cestných dopravcov krajín Vyšehradskej štvorky (V4) vyjadrujeme svoju nespokojnosť s národnými opatreniami, ktoré znevažujú základné hodnoty Európskej únie, konkrétne voľný pohyb tovarov, služieb a predstavujú príťaž pre naše odvetvie. So znepokojením sledujeme úsilie niektorých krajín o zmenu spoločného trhu a zavádzanie protekcionistických opatrení. Obávame sa, že tieto opatrenia a možné protiopatrenia prijímané jednotlivými krajinami EÚ, povedú k čoraz väčšej roztrieštenosti vnútorného trhu.
V mene najprestížnejších združení našich krajín, ktoré vlastnia a používajú celkovo 172 500 vozidiel 9 800 členských spoločností pozorujeme, že čoraz rozšírenejšia prax uplatňovania smerníc o vysielaní pracovníkov v sektore cestnej dopravy je zameraná na ochranu trhov starých členských štátov znižovaním konkurencieschopnosti a umelým zvyšovaním nákladov pre neskôr vstupujúce členské štáty. V4 po vstupe do EÚ stratila svoje trhy vo viacerých sektoroch, dokázala však zvýšiť svoj podiel na medzinárodnej cestnej doprave vďaka spravodlivej konkurencii. Z nášho pohľadu sa jednostrannou zmenou predpisov členské štáty EÚ snažia dopravcov z krajín V4 (a iných), ktorí na európskom dopravnom trhu zohrávajú dôležitú úlohu, o spomínané výsledky pripraviť.
Sme pripravení zúčastniť sa na konštruktívnom dialógu s cieľom nájsť spoločné riešenia s aktérmi európskeho trhu cestnej dopravy, takýto dialóg však nemôže prebiehať pod tlakom pokút alebo hrozieb od našich partnerov. Európska komisia sa čoskoro chystá navrhnúť legislatívne riešenia zamerané na harmonizované uplatňovanie pravidiel vysielania v sektore cestnej dopravy. Nadchádzajúci rozhodovací proces EÚ vytvorí široký priestor pre potrebný dialóg, a dúfame, že výsledkom bude zmysluplný, jednoznačný a jednoduchý regulačný rámec bez diskriminácie, ktorý by zabezpečil efektívne fungovanie trhu cestnej dopravy. Môže to však trvať roky, zatiaľ čo problémy, ktorým čelíme teraz, ostanú nevyriešené. Nemáme čas čakať, naši dopravcovia musia rôzne národné požiadavky dodržiavať už dnes.
Opakovane žiadame Európsku komisiu, aby ukončila svoj rozhodovací proces a z právneho hľadiska vyhodnotila situáciu, ktorú vytvorili protekcionistické krajiny. Zároveň žiadame, aby EK z pozície ochrancu práva Spoločenstva okamžite predložila záležitosti vyplývajúce z uplatňovania ustanovení o vysielaní, ktoré vedú k súdnym sporom a konaniam o nesplnení povinností v súvislosti s minimálnymi mzdami v západnej Európe, Súdnemu dvoru Európskej únie.
Počas bežnej medzinárodnej činnosti cestnej dopravy vytvára každá národná verzia uplatňovania vysielania obrovské finančné a administratívne prekážky.
V Nemecku, Francúzsku a Rakúsku je prekážkou pri vykonávaní dopravy taká vysoká úroveň zbytočnej administratívnej záťaže, že sa stala technickou prekážkou zásady voľného pohybu tovarov a služieb. Všetky tieto prekážky sú pre nás neakceptovateľné.
Preto dôrazne žiadame nemecké, francúzske a rakúske orgány, aby zaviedli okamžité moratórium na uplatňovanie svojich predpisov o minimálnej mzde/vysielaní, ktoré sa týkajú činností medzinárodnej cestnej dopravy, kým nevstúpi do platnosti nová celoeurópska legislatíva EK v oblasti sociálnych výziev a výziev vnútorného trhu v medzinárodnej cestnej doprave v rámci „balíka predpisov o cestnej doprave“.
Posledná aktualizácia: 03. 02. 2020